친환경유기농업

유기식품에 대한 덴마크 유기농 소비자의 인식 동향

날마다좋은날 2005. 11. 22. 12:42
제  목
 유기식품에 대한 덴마크 유기농 소비자의 인식 동향
 Recognition Tendency of Danish Consumers on Organic Food
저  자
 곽혜신·손상목
저자소속
 단국대학교 유기농업연구소
초  록
This paper focused to deliver the reviewed data on the consumer’s survey for the quality of organic product was done in Denmark. And it also targeted to show what consumer expects on organic food generally if they buy it. In 1990, 70% of the respondents said that they never bought organic food, but in 1999, 13% gave this reply. It was found that organic milk was the most popular organic purchase. Other organic products with a large market share are whole-meal flour (22%), oat grains (18%), eggs (13%), carrots (11%), and wheat flour (11%). Organic consumers live in urban areas, to belong to younger population groups and to have relatively higher levels of education. The findings with regard to gender and income present a less clear pattern. Environmental concern and health are identified as the two issues that concern most consumers. Animal welfare is also identified as a widespread concern, while many consumers appear to accord somewhat less priority to the taste and eating quality of organic foods as their stated reason for preferring these foods. A concern with pesticides may express a health concern with regard to ingesting pesticide residues or an environmental concern about the contamination of groundwater. From 1980s and early 1990s, Danish consumers have found organic produce in supermarkets to be of poor quality than conventional produce. More recently it has been found that consumers expect the quality of organic food to be at least as good as that of their conventional counterparts. With regard to other aspects of quality, importance is attributed to environmental effects of agricultural production, attention to animal welfare, effects of production/ products on human health/ quality of life, the use of environmentally friendly packaging and reduction or elimination of unnecessary packaging of food products.

유럽 특히 덴마크의 사례연구 결과를 통해 유기농 식품의 품질과 안전에 대한 소비자의 기대와 구매기준 등의 자료를 제공하려는 목적으로 수행한 본 논문은 아직까지 포괄적 연구가 부족한 국내 유기농 소비자 연구 방향에 많은 것을 시사하고 있다고 사료된다.
덴마크 유기농 소비자의 구매형태는 1990년도 조사에서 응답자의 70%가 유기농산물을 구입한 적이 없었다고 하였으나, 1999년도 조사에서는 13%만이 구입한 적이 없었다는 결과를 비추어 볼 때, 10년 전에 비해 유기농산물을 구매하고자 하는 소비자가 크게 증가하고 있다고 사료된다. 유기농산물의 구매빈도에 대한 조사를 살펴보면, 유기유제품이 가장 대중적인 품목으로 조사되었고, 다른 조사에서는 유기농산물의 시장 점유현황이 거친밀가루(22%), 귀리(18%), 달걀(13%), 당근(11%), 밀가루(11%) 순으로 나타났다. 소비자의 유기농산물 구매 유형에 대한 인구통계학적 조사에서는 도시지역 소비자에서 교육수준이 높고 젊은 층일수록 유기농산물 구매량이 많은 것으로 조사되었고, 성과 수입수준에 따른 경향 변화는 차이가 적었다. 덴마크 유기농 소비자의 관심사항으로 유기농을 선택하여 구매하는 고려사항에는 환경적 측면과 건강적 측면을 들 수 있다. 또한 동물복리 문제도 소비자의 관심에 포함되는 반면 유기식품의 맛과 식감에 대한 소비자의 관심은 부족한 실정이다. 가장 중요시 되는 고려사항은 연구보고서에 따라 차이가 있지만, 환경적 측면과 건강적 측면을 들 수 있다. 이 두 가지 항목은 서로 상호 보완적 관계를 보이는 경우가 많은데 그 예로 농약잔류물을 식품을 통해 섭취하게 될지도 모른다는 건강적 측면과 지하수 오염과 같은 환경적 측면이 복합적으로 깔려있는 것이다. 1980년대부터 1990년 초반에 조사되었던 조사에 따르면 유기농산물에 대한 인식이 관행농산물에 비해 오히려 더 품질이 떨어진다는 소비자 인식을 나타냈었다. 그러나 최근 연구에서는 유기농 소비자 대다수가 유기식품이 관행에 비하여 최소한 품질만은 더 좋을 것이라는 기대심리를 가지고 있는 것으로 조사되고 있다. 이러한 품질에 대한 여러 관점에 대한 중요성은 농업생산의 환경적 효과, 동물복리의 주목, 삶의 질/인간건강에 대한 생산물/생산의 효과 그리고 식품생산의 불필요한 포장을 배제 혹은 축소하고 친환경적 포장재의 이용 등으로 그 원인을 돌릴 수 있다.
주제분야
 친환경농업
Full-Text